Lange arme…

Jeg er træt… meget træt!

Smerte er en illusion, siges det – men det er træthed ikke… siger jeg!

De sidste 8 arbejdsdage på båden har været hårde, med afrensning og slibning af bunden og nu hænger armene langs kroppen og har hverken lyst dreje på rettet i Land roveren når jeg kører hjem fra havnen eller til at tørre mig på ryggen når jeg har været i bad.

Skulle jeg lave en uforudset bevægelse, som at smække vores hoveddør som ikke vil lukke, eller løfte gryden med bolognaise i een hånd så skriger mine muskler i underarmen og minder mig om alle de mange timer jeg har brugt på at komme i bund med fribord og bund. Jeg har desværre ikke holdt styr på timerne, faktisk holder jeg aldrig rigtig styr på noget,  men jeg vil tro at det ligger omkring 60-70 timer.

Image

Hvor mange timer der er tibage før båden står primet, spartlet, malet og klar tør jeg slet ikke gætte på, men jeg begynder at forstå hvorfor et værft i København skulle have 50.000,- for at ordne fribordet. Mon ikke jeg sparer de 30.000,- ved at gøre det selv? Det vil jeg tro. Men jeg vil da prøve at lave en sammetælling af udgifterne når arbejdet er færdigt. Det tal skal jeg nok vende tilbage med…

For at få kølen ren har jeg brugt en såkaldt nålehammer. Det er en tryklufthammer som banker en masse små metalstænger ind i maling og rust og slår alt af som ikke er solidt stål. Det tog vel ca 1,5 time at rense hver side af kølen af og jeg undgik dermed at svine med en masse sand og vand som jeg ville have brugt til sandblæsning med vandtryk. Jeg undgik også slibestøv af giftig bundmaling og jeg havde faktisk 3 helt rare timer med en god arbejdsstilling og forholdsvis let værktøj. Tak til Nexø Værft som, igen, har været utrolig hjælpsomme og uden at blinke stiller specialværktøj til rådighed. Det må gengældes på et tidspunkt…!

IMG_2229 IMG_2236

Nu mangler jeg at afmontere roret helt, hvilket jeg regner med sker i morgen. Dækspladen som holder det øverste rorsleje er afmonteret ved hjelp af en 1,5 lang masiv jrenstang som blev brugt til at vride godt og grundigt i de klyds som er svejst på pladen. Til sidste gav den sig og kunne vippes af så roret nu hænger frit og hviler på nederste leje.

IMG_0031 IMG_0034 IMG_0035

Der er dog tilbage at fjerne noget at den aluminiumskappe som sidder ud over hælbeslaget for at kunne løfte roret op.

Bådebygger Niels nåede lige forbi et smut sidst på dagen. Eller faktisk var det midt på eftermiddagen, men når man bliver smidt ud kl 15.00 fordi værftet lukker, så bliver 14.30 pludselig en ret sen aftale:-)

Som altid kunne jeg have brugt meget mere tid på at snakke med Niels, men ikke uventet blev det dog til nogle gode råd til det videre arbejde med fribordet, kølen og roret. Det er også rart at Niels følger lidt med i processen for det betyder meget at have en konsulentlivline, som med egne øjne har set de ting som jeg spørger ind til.

Niels og hans kone Laila har i øvrigt – under lidt tvang – inviteret os ned til en snak om langturssejlads på næste torsdag, og det glæder vi os selvfølgelig rigtig meget til. Ungerne er afsat og vi kan berede os på en aften med tips og triks, anbefalinger og advarsler, praktiske løsninger samt håb og drømme.

Vi endte i deres lille hyggelige stue forleden, da vi skulle ned og aflevere et stykke værktøj som jeg havde lånt og som selvfølgelig var gået i stykker og som jeg derfor havde måtte købe en ny af for at kunne aflevere med god samvittighed, men det er nu en anden historie…

Laila var hjemme og da Niels fik besøg af en gartner og forsvandt ud i rosenbedet var skipperinderne pludselig i flertal. Jeg tror, at det der gik op for mig, hvor vigtigt det er for Maja at få sejler og langturshistorier fra andre end mig og andre skippere. Man skal nok ikke undervurderer den erfaringsudveksling der kan være mellem to skipperinder!

Så vi ser frem til på torsdag og kan heldigvis slappe helt af, for hvis der er noget vi ikke lige føler vi fik snakket om, så bor Niels og Laila jo lige der…

Nå tilbage til Nexø hvor der jo også er gang i bovsprydet. Nedenfor ses et billede hvor røret er bukket færdigt og der er ved at blive monteret små rustfrie “lister” som skal bruges til at montere teaklisterne på. Der mangler også et lille øje til en sjækkel samt beslag til at gøre fast i forstagsbeslaget. men så skulle bovsprydet også være klar til montering og klar til at holde vores nyindkøbte rød/hvide genakker fra North sails på 80 kvm. Det bliver spændende om skidtet holder, spændende om vi mærker en markant fartforøgelse og spændende om alt lys omkring os bliver rødt, som Maja frygter…

IMG_2194

 

Vi nærmer os nu indkøb af diverse primer, polu-uretanmaling, bundmaling primer og spartelmasse. Det er en jungle af produkter og producenter og lige gyldig hvem man snakker med så har de deres foretrukne produkt. Langt hen ad vejen er det nok et spørgsmål om religion hvad man ender med at vælge. Jeg har selvfølgelig gjort mig nogle overvejelser, men har stadigvæk et besøg hos Peter Bruun til gode før jeg beslutter noget endeligt.

Det bliver dejligt snart at kunne dokumentere opbygningsarbejdet, dejligt snart at komme på vandet igen!

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s