De professionelle arbejder

Det er ikke fordi der ikke sker noget eller fordi at langtursprojektet er gået i stå, at vi er så stille på bloggen – tvært imod:-)

Siden sidst er der sket en farlig masse ting og det virker næsten uoverskueligt at samle op på det hele, men for vores egen skyld og for at huske hvornår hvad blev gjort er det nok en meget god ide at prøve at få de sidste måneders tanker og handlinger skriftliggjort.

Vi kan jo starte tilbage i Tejn i slutningen af marts måned, hvor Tejn Smedeværksted var blevet sat på en opgave som bestod i at få lavet beslaget til redningsflåden færdigt så vi kunne få den monteret på ruffet foran nedgangslugen. Vilner fra TS blev også sat på opgaven med at få vores eksisterende bovspryd til at fungere sammen med vores nye Rocna-anker og til sidst fik Vilner til opgave at forlænge vores agterpulpit frem til næste septer, så vi kan montere solceller på udvendig side af søgelænderet.

Beslaget til redningsflåden er der ikke så meget at sig til – det blev rigtig fint og er monteret så vi om læ har fire rustfrie øjer som vi kan montere net i til frugt og andet godt.

Vi havde mange overvejelser ang placering af redningsflåden, men nu hvor den ligger der, virker det heldigvis meget rigtigt.

Vi har overvejet om vi skal lave et sammenfoldeligt rampesystem som vil lette ‘søsætningen’ af den tunge flåde. Det er et system som vi så på redningsbåden ‘Rosenfeldt’ da vi var på besøg på Nexø redningsstation i forbindelse med vores duelighedsbevis. Pt har det ikke 1. prioritet at få lavet men hvis næste vinter byder på for meget tid, så kan det da godt være at vi vil forsøge at kopiere systemet.

2015-04-30 00.12.19

På billedet herover ses redningsflådens placering samt agterpulpittens forlængelse. Som det ses er det kun den øverste wire der er erstattet af et stålrør. Forlængelsen er lavet så den er nem at fjerne igen – jeg skal nok bringe mere detaljerede billeder af løsningen.

I vandet ligger vores nye hypalon-dinghy ‘Hubert’, som ganske vist er til den store side, men som vi nok skal blive glade for, hvis vi ellers kan få den transporteret med os.

Også mere om den senere:-)

Bovsprydet viste sig at være en noget mere vanskelig opgave, for den bøjle som er med til at gøre Rocna ankeret til et af de bedste på markedet er samtidig den der har vanskeliggjort tilpasningen af bovsprydet til ankeret.

Næste gang vil skal samme proces igennem, vil jeg helt klart købe ankeret først og så få designet bovsprydet efter det:-)

Resultatet som Vilner kom frem med ser i første omgang rigtig godt ud. Vi har beholdt trædefladen så ombordstigningen ikke vanskeliggøres yderligere og samtidig er det næste lykkedes at gå fri af søgelænder og Furlexrullen til genoaen.

IMG_3534 IMG_3535

 

Når jeg skriver næsten, så er det fordi det ser ud til at man er nødt til lige at give ankeret en lille hjælpende fod til sidst, men ankerspil og kæde er endnu ikke fastgjort så det er svært at sige hvordan det præcis vil fungere med den rigtige belastning på alle dele.

På billederne ovenfor er ankeret ikke monteret og trædefladen er heller ikke lavet færdig, men man kan tydeligt se hvordan løsningen blev at udvide bovsprydet i SB side

Vi er dog godt tilfredse med resultatet og er glade for at der findes folk som Vilner som kan se mulighederne i stålet og som forstår at bearbejde det på bedste vis.

100 meter 8mm galvaniseret ankerkæde ligger nu oppe i stævnen og venter på at Lofrans ankerspillet, som lige nu står løst på dækket, bliver fastmonteret. Selv batteriet som skal tilsluttes er kommet hjem, så nu mangler vi bare at få lavet en plade som spillet kan stå på og som følger dækkets form og så er det bare at få det hele monteret og forbundet… Argh der skal også lige laves en ordentlig ankerbrønd med forstærkninger og dræn og det hele – og der skal også laves en batterikasse i krydsfiner og epoxy…

Faktisk så er alle batterier som skal udgøre Gorm den gamles batteribank kommet hjem og er klar til at finde deres plads under dæk.

Her er de blevet læsset ind i Land roveren og der er her repræsenteret en samlet vægt på ikke mindre end 191 kg. Den ‘gamle’ montering af forbrugsbatterierne, lige agter for motoren, må droppes til fordel for en placering mere centralt i båden, men også det vil jeg komme nærmere ind på i et senere indlæg.

 

IMG_3547

Vi har længe været spændt på om den ekstra vægt som vi vidste vi ville få i stævnen kunne løfte bagenden lidt så vi ikke ligger så tungt med numsen. Og jeg må sige at jeg er positivt overrasket over den effekt de ekstra 250 kg i stævnen har haft. Nu er det jo lige før at vandlinjen passer:-)

Det sidste som Vilner har haft fingrene i i denne omgang er vores søgelænder. Her har vi valgt at forlænge røret fra agterpulpitten frem til den næste septer. Derved får vi mulighed for at montere 2 x 100w solceller på udvendig side af søgelænderet og med mulighed for at vinkle dem efter behov.

Der er taget mål til windbreakers og kalechestoffet som står her ved siden af mig i en rulle er klar til at Maja kaster sig over det.

Dermed er der altså taget nogle væsentlige skridt i forhold til dækslayout og vi er for en stund ikke så afhængige af andres arbejdskraft. Økonomisk er det jo klart en fordel, men det skal da ikke være nogen hemmelighed at vi begge syntes at det en gang i mellem er rart at overlade noget af specialarbejdet til eksperterne…

De næste indlæg vil være en opdatering af hvilke projekter amatørerne er igang med på båden. Der vil være en gennemgang af hjemkommet udstyr, samt tilhørende overvejelser i forhold til placering, montering og brug af dette.

Jeg vil blandt andet komme ind på batterierne, cockpitbordet, ankergrej, watermaker, nye spil, gelcoatarbejde, solceller, havneplads, uddannelse og sikkert også mange andre ting.

Afslutningsvis vil jeg da godt lige videreformidle dette fine statement:

drugs

Sejlerhilsen

Jonas

 

 

 

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s