Grinde-genua til Kaskelot…?

Hej derude,

Denne post drejer sig faktisk om et spørgsmål angående sejlføring og hvis der er nogle af jer læsere som er kloge på det, så kunne det være rigtig fint med feedback:-)

Sagen er den at jeg overvejer at købe en genua syet til en grinde med følgende mål:

FL       11,0 (sl/slu)
Al         10,5 (sle)
LP         5,55 (smg)
UL         150% (sf)
Tmax altså forligslængden på kaskelotten er 12,80 og grindegenuaen vil altså være 1,80 m for kort i forliget.
Kaskelot stor_3_-9A
Den er klar til Furlex rullesystemet og jeg tænker at det kan være meget godt med et, fra starten, mindre forsejl, som endda kan rulles yderligere ind.
Desuden vil jeg kunne sætte det i nr 2 rille i forstaget vha spilerfaldet og spile begge sejl ved downwind sejlads.
For at undgå at vinklen mellem faldsvirvel og mast bliver for lille vil jeg sætte et stykke spektraline ind mellem svirvel og faldbarm så svirvlen kommer helt op i toppen alligevel.
Kommentarer til ovenstående modtages med tak:-)
Weekenden har ellers budt på et besøg hos Peter Bruun igen for at hente mere gelcoat i den lysegrønne nuance som dækket er lavet i og jeg glæder mig til at lave flere gelcoat-reparationer når vejret tillader det.
Det er sjovt og man får jo fantastiske resultater – kan kun anbefales:-)
Jonas

5 thoughts on “Grinde-genua til Kaskelot…?

  1. Hej Jonas

    Lyder som en ok ide, et ekstra sejl der er mindre end det du vil bruge som normal sejl er en god ide, husk på at Passaten godt kan blæse med 15-20 m/s derude, så vil det være godt at sætte mindre sejl, dog ville jeg ikke bruge spilerfaldet til det, har du ikke et ekstra fald , det har jeg. Husk at når du furler kan faldet jo sno sig rundt om forstaget og sætte sig fast. derfor husk en fald guide, Jeg havde en ide om at sætte et stagsejl i stedet , det kræver dog et ekstra forstag befæstigelse på masten, men det vil give en ekstra sikkerhed hvis forstaget ryger.

    En anden ting jeg gjorde var at have nogle stalock terminaler med som kunne benyttes til at forlænge et stag med en stump kæde i tilfælde at et stag knækkede, Og jeg havde også nogle tilpasset Dynamee liner der kunne udgøre et stag (undervant). ekstra.med .

    Jeg ved ikke hvad du har tænkt dig at have med af ekstra skøder og andet rig materiale. Blokke etc. frølår m.m.

    Nå det var ikke så meget sejl det her, men noget jeg kom i tanke om.

    PS. Fik du min mail om Sattelit telefon. ??

    Gert
    Grog

  2. Hej Gert,
    Nej jeg har desværre ikke to fokkefald, men det er der også andre der har anbefalet og er nok een af de ting som John mast skal kigge på i efteråret hvor riggen skal til gennemsyn hos ham.
    Angående reserve rigudstyr, så har vi endnu ikke gjort os særlig mange tanker… Jeg forestiller mig at vi skal kunne udskifte undervant og topvant og jeg forestiller mig også at vi skal kunne reparere en knækket wire eller to, men hvordan og med hvilke stumper, det aner jeg ikke endnu:-)
    Sta-lok laver rigtig mange fine stumper og mon ikke at nogle af dem finder vej til reservedelskassen…?
    Vi har pt vores genua og genakker og overvejer som sagt at købe denne mindre genua. Jeg ved at Ole og Helle i Sara sejler med kutterstag og det har de været glade for, men det giver en ret voldsom belastning af dækket og Ole har måtte lave ret omfattende forstærkninger under dæk for ikke at rive det hele fra hinanden. Umiddelbart er det ikke en løsning som jeg har lyst til at kaste mig ud i.

    Jeg har fået din mail ang. satellittelefon og tusind tak for den…. Jeg vender lige tilbage på mail angående dette:-)

    Jonas

  3. Hej Jonas

    Ok, med det hele, jeg tænkte hvis du skal have din rig til JM så få skiftet dine hjul til faldne ud med et der både er til wire og line, så kan du skifte hvis det bliver nødvendigt, det har jeg fået.
    Ok med kutterstaget, det er jeg klar over at dæk løsningn skal være stærk, så det er nok ikke en option. Min egen løsning på dette er en 10 mm tyk og 60 mm bred rustfri skinne tværs over dækket fra side til side, og så lagt i kulfiber. kommende projekt!!. Spørg JM hvlike dele du bør have med. Dine fald ved jeg ikke om du vil skifte dem ud med dynamee fald, eller du vil beholde wire.

    Jeg har nogle andre spørgsmål til dig, det er ang. ror jeg oplever at mit ror er “uroligt” når vi sejler det er ligesom det ryster lidt, ret iriterende er det. Oplever du også dette. ??
    Jeg har en smule slør i selve bøsningerne. top og bund, men jeg mener ikke det vil give de rystelser. Og hvad har du gjort ved din gas installation, her tænker jeg på gasflaskens placering og afløb fra den. !!

    Vi høres ved

    Gert

  4. Hej Gert,
    Jo jeg har også rystelser i roret når vi sejler, men vi har jo fast to-bladet propel og der er tydelig forskel på i hvilken position den bliver ‘låst’ under sejlads.

    Et par gange har rystelserne irriteret mig og jeg har sat den i frigear og derefter i gear igen indtil propellen stiller sig i en position som næsten ikke giver rystelser.

    Jeg ved at der er nogen der har et mærke på deres aksel så de ved hvor den skal stå for at give så få rystelser/modstand som mulig.

    Hvis man har foldepropel er det vel vigtigt at man har motoren stående i gear, så man undgår at propellen kan komme i omdrejninger og dermed folde sig ud og give turbulens??

    Jeg ved ikke hvor meget slør du har i bøsningerne, men rystelser i roret vil selvfølgelig blive forstærket meget hvis de ikke bliver ‘fanget’ i ophænget.

    Ang gas så har vi placeret en plasticbøtte med afløb tilsluttet en vandslange i bunden som er tilsluttet en skroggennemføring (over vandlinjen).

    Plasticbøtten/gasflasken er fastgjort under BB agterste cockpitbænk – altså bag løjbommen.

    Man kommer til gasflasken gennem agterlugen.

    Jeg skal forsøge at tage et par billeder:-)

    På den måde er gassen ventileret, har afløb, let tilgængelig lækagetester (gennem inspektionsluge i kistebænken) og det næste problem kan kun blive hvis vi ikke har plads til andet end de blå 3 kg flasker som jo er udgået.

    Vi har endnu ikke monteret vores lille røde komfur og er meget i tvivl om vi gør det.

    De første kager vi har bagt i Omnia’en har været helt fine:-)

    Jeg glæder mig rigtig meget til at få riggen checket igennem og få indkøbt reserveterminaler m.m., men der er ufattelig mange ting jeg glæder mig til at få styr på… Og lige nu har vi gang i restauranten og forsøger bare at overleve med arbejde, 3 børn og alle de akutte indsatsområder som der altid er fra april-september:-)

    Vi snakkes ved
    Jonas

  5. Hej JONAS
    Jeg ved godt at hvis man har en folde propel skal man låse den fast, det gjorde vi også med vores gamle 3 bladet faste propel, men nu har vi en Autoprop propel, og den skal i frem for at bladene stiller sig rigtig, men alligevel ryster roret meget syntes jeg, og når vi sejler for mortor er det og slemt syntes jeg. Jeg har lidt slør i ror lejerne og forventer at tage ror af til vinter og ny bøsninger i. Over vejer faktisk nogle rulle lejer, men det ved jeg ikke endnu om det bliver. Ja der utroligt mange ting man skal huske når man kal på langtur, men tro mig du når ikke det hele. Men det væsentlige, når du. Hvad angår gas de 3 kg blå camping flaske udgår ikke, det er kun 2 kg flaskerne der gør. Og ja det med oven gjorde det faktisk sjover at bage brød og kager, men som du siger man kan meget i en bageform. Glæder mig til at vi kan mødes.
    Gert

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s