One year to go… måske!

Her ca et år inden afrejse er det tid til at gøre sig nogle grundige overvejelser i forhold til dato for hvornår vores faste fortøjninger i Gudhjem skal kastes.

Det er netop på dette tidspunkt at vi kan vurdere arbejdspresset på restauranten her midt i Juli og det er lige præcis nu at vi kan prøve at sætte os ind i hvordan det hele ville have set ud hvis vi stod og skulle afsted i morgen!

Det er på mange måder en skræmmende tanke…

Dels er båden langt fra klar og der mangler rigtig mange store projekter inden ben bliver ship shape til en så lang tur som vi skal på.

Dels er gården bestemt ikke i en stand som vi har lyst til at rejse fra i længere tid, og da slet ikke i de 7-8 meste blæsende og våde danske måneder.

Og dels er der en masse hængepartier på restaurante som jeg bestemt ikke har lyst til skal være der når vi stå om præcis 12 måneder og skal være klippe faste i troen på at det hele nok skal gå.

Omvendt så virker specielt de udfordringer der er på restauranten som overkommelige og faktisk har jeg den sidst uges tid gået med en følelse af at vi godt kan tage afsted lidt tidligere end den oprindelige dato den 25. juli.

Vi har sat ny afrejse til den 10. juli!

Skærmbillede 2015-07-21 23.36.21

Det vil give os lidt bedre tid til at nå over Biscayen inden efteråret sætter ind og lavtryk og vestenvindene for alvor banker på.

Højsæsonen på restauranten har den fordel at alle er ansat, alle ved hvad de skal, der er medarbejdere nok og alle dage ligner mere eller mindre hinanden – der er bare konstant travlt…

Vi har drøftet muligheden for at lave en tidligere afrejse imod at skipper flyver hjem i starten af august 3-4 dage og ordner en masse kontorarbejde, justerer vagtplaner og samler op på løse ender så restauranten kan køre de næste 4-5 uger uden al for meget indblanding.

Argumentet imod denne plan er selvfølgelig at det vil være rart at kunne koncentrere sig 100% om rejsen når vi først er taget afsted, men argumentet imod planen er sådan set det samme.

Jeg tror faktisk at visheden om at jeg lige kan tage hjem 3-4 dage i starten af august og samle op vil gøre at jeg kan slappe mere af på starten af turen…

Lige nu står der altså 10. juli på afrejsen og dermed er der altså under et år til afrejse.

 

Det nye i det er mest at der nu kun er een gang en bestemt dato, uge, måned eller årstid til at få fikset en given ting. Det kan ikke mere være ‘den her eller næste vinter skal det ordnes’. Og det kan heller ikke hedde ‘hvis vi ikke når det næste gang vi er på land så gør vi det næste gang igen’.

Alle gode tidspunkter på året til en given opgave er der for sidst gang, så der skal ikke laves fejl i logistikken nu:-)

Til sidst lidt billeder fra de sidste projekter. Bare så det ikke bliver helt så tørt at hakke sig igennem det her indlæg.

DSC_0005

Template af ankerspilsbasen som blev klippet ud og brugt til at lave basen efter

DSC_0009

Selve basen er lavet i Amerikansk eg. Den er slebet til så den passer med dækkets krumning og er mættet med linolie.

Man kunne måske have brugt D1 fra Owatrol eler måske endda D2, eller lakeret med Epifanes klar lak. Men jeg tænker at oliebehandlet egetræ på dette sted vil give mig ganske lidt vedligeholdelse:-)

DSC_0017

Dæksgennemføringer til ankerkæde, ledninger og bolte er lavet og overfladen i snittet er forseglet med epoxy. Det er givet vis ikke nok, men jeg har endnu ikke helt besluttet hvor meget jeg skal gøre ud af at beskytte hullet til ankerkæden for slid.

DSC_0018 DSC_0028

Spillet er monteret på pladen og der er forseglet mellem dæk og plade, samt mellem spil og plade med hvid 291i Sikaflex.

DSC_0027 DSC_0025

El er endnu ikke installeret og dæksluge så jeg kan komme til ankerkæden fra dækket af er heller ikke etableret endnu. Jeg overvejer stadigvæk design og placering på dækslugen. Det skal helst være rigtig første gang:-)

Bortset fra en lille justering der skal laves, så virker ankerspillet fint og vi har prøvet at sænke ankeret i havnen og hive det ind manuelt og systemet som Vilner fik udtænkt og integreret i bovsprydet fungerer helt efter hensigten – dejligt!!

Nu skal der laves ankerbrønd med dræn og så varer det ikke længe før vi vil kunne ligge for svaj ud for de bornholmske kyster.

DSC_0029

Skabelonen til ankerbrønden tager form og næste skridt er at overføre den til birkefiner og så ellers gå i gang med slibemaskine, boremaskine og epoxy.

Næste post må handle om vores kære oliefyr nægtede at starte efter at vi havde tanket 120 liter diesel i Nexø…

Fortsat god sommer til jer alle!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s