Mens vi venter…

2. dag i vinterens første måned er ved at være gået og vi er fulde af forventninger! Med 3 børn i huset har forberedelserne til jul efterhånden stået på et godt stykke tid og specielt Siffrine, vores mindste minimatros, har fået jul på hjernen. Siden midt i november har hun været igang med at pynte op og nu går vi alle sammen og glæder os til at vi for anden gang skal holde jul hjemme på gården.

Men ikke kun julen har vi forventninger til – også vinteren går vi med spænding i møde…

‘De store’ kan godt huske de vilde vintre for 3-4 år siden og vil meget gerne have en masse sne og frost. Og selvom vi andre måske syntes at det kan være lidt besværligt med al den sne oveni en masse projekter som skal ordnes, så kunne det være fint med en god omgang sne og frost nu hvor vi næste år springer den danske vinter over.

Netop det faktum at vi næste år på denne tid vil befinde os et sted mellem Afrika og Mellemamerika fylder os også med forventning…

På præcis dette tidspunkt af året begiver hundredevis af sejlere sig nemlig afsted fra Grand Canaria, Cap Verde, Maidera eller andre destinationer i dette område for at sejle de ca 2500 sømil over Atlanten til Caribien og netop i dag har vi ønsket god tur til den danske båd Aura som netop har forladt Cap Verde med kurs mod Caribien. Også en anden dansk båd, nemlig Njord, med det unge crew Signe og Ruben, ligger dernede og gør sig klar til deres livs længste sørejse. Det er spændende at følge dem og vi ønsker dem en rigtig god sejlads med god og stabil passatvind:-)

Ofte når vi snakker med folk om vores tur så bruger vi tid på at forklare at der ligger mange udfordringer (mor og far,  læs oplevelser🙂 og venter inden vi når til sejladsen over Atlanten. Den engelske kanal, Biscayen, tidevand, tåge, strøm m.m. og at selve turen over dammen nok vil være den nemmeste del af turen. Ikke desto mindre så er 3 uger uden land i sigte bare lang tid og man kan godt mærke på det folk skriver på deres hjemmesider, FB og blogindlæg at de er meget spændte og mega godt forberedt inden de stævner ud!  Vi glæder os helt vildt til det hele…

Indtil da så er der lige et par ting der skal fikses både på gården men selvfølgelig også på båden.

Dels ansporet af den forestående juleaften og dels presset af ungernes ønske om nye værelser har gulvet på salen haft ret høj prioritet de sidste dage. Plankerne er jo lagt og er nu blevet slebet ned så de blot mangler lud og sæbehandling. Alle paneler skal også have en overhaling og noget af væggene skal også lidt førstehjælp inden vi for alvor kan flytte ind på ca 60 meget savnede kvadratmeter.

2015-11-25 13.58.20 2015-12-01 14.20.26 2015-11-27 12.07.07

 

Og lige nu så ser den mest aktuelle to-do liste på båden således ud:

  • Motor, aksel og propel skal monteres
  • Inspektionsdæksel til dieseltank er afmonteret og skal monteres så det let kan fjernes
  • Ankebrønd skal gøres færdig med maling og dræn
  • Al vandforsyning skal re-etableres og nye haner og pumpe installeres
  • Watermaker sættes op og testes
  • Spilerspil på cockpitkarmen monteres
  • Mastetrin monteres
  • Beslag til radar monteres
  • Ekstra fokkefald trækkes og spilerfaldene skiftes ud
  • Glas i skylight afmonteres og tætnes
  • Navigationspladsen monteres færdig
  • Alle elektriske apparater monteres på ny og der trækkes ny el i hele båden
  • Bordpladen i pantryet erstattes af linolium og der monteres en trædeflade i teak ved nedgangen
  • Ny luge til motorrum med integrerede trin
  • Toilettet skiftes og der etableres en holdningtank
  • Bovspryd skal svejses færdig
  • Beslag til solceller skal justeres og monteres
  • Det gamle område til batterier, lige bag ved motoren laves om til opbevaring af ekstra vand og brændstof

 

Og så er der papirarbejdet… Vi skal have styr på:

  • Skibspapirerne
  • Forsikring
  • Skibsstempel
  • Flodskippereksamen
  • Fornyelse af pas

 

Derudover er der flere indkøb og gøremål så som:

EPIRB, flere livliner, reservedele motor, reservedele rig, skibsapotek, værktøj, forbrugsdimser som strips, spændebånd, lim, sygrej, tape, bolte og skruer, sprayhood, ‘binini’ (solsejl), nye lanterner, LED pærer,  … osv…

Og hvad med nye sejl???

Ender vi med at tage afsted med gamle klude?

Man kan som bekendt kun bruge pengene een gang – og pardoksalt nok så har vi pt. prioriteret alt andet end vores vigtigste fremdriftsmiddel. Det er jo ikke fordi vi ikke kan komme fremad med det vi har og måske vil de endda kunne holde helt til Caribien, men det kan også sagtens være at de ikke kan og reelt ved vi ikke helt hvor gamle de er, men vi har en formodning om at genuaen er ca 10 år gammel og storsejlet lidt ældre!!!

Kunne man mon finde en sød sponsor som ville have sit navn i sejlet hele vejen ned igennem europa og med over Atlanten? Vi ved det ikke og vi har heller ikke rigtig prøvet seriøst at snakke med nogen:-)

Lige nu afventer vi og mest realistisk er det, at vi tager afsted med de gamle klude og køber nye når vi ikke kan/vil reparere mere på dem.

Det gode skib Aura skrev i sin seneste blog, at de havde haft vand i cockpit og kahyt så de havde problemer med en del el og de havde haft vand i stemplerne på motoren. På Njord har de haft røg i salonen stammende fra motoren, flængede sejl samt problemer med el. Og begge både har haft andre mindre reparationer.

Vi kan forberede os så godt som vi nu formår og så må vi forvente at der stadigvæk er ting der bryder sammen og skal fikses.

En masse julehilsner til jer alle fra besætningen på Gorm den Gamle

 

 

 

 

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s