Sådan ser en langturssejlerbåd ud…

Hvordan ser en langtursejlerbåd egentlig ud og hvordan er den indrettet? Oser de af luksus og komfort og hersker der en patentlig orden?

På billederne nedenfor, som er taget for ca 14 dage side, ser I vores bud på den ultimative blue ocean cruiser, 7 måneder før afgang:-)

DCIM100GOPROGOPR9926.

DCIM100GOPROGOPR9926.

Vi har mange gange set billeder af både på Grand Canaria som ser lettere kaotiske ud, enten fordi de er ved at reparere de sidste ting inden Atlanten, eller fordi de er ved at proviantere og der er poser, konserves, kasser og dunke over det hele.

Vores billeder er lidt mindre eksotiske – og selvom vi måske roder lidt mere end hvad godt er, mon så ikke de fleste der er ved at gøre deres båd klar til ‘den store tur’, på et eller andet tidspunkt oplever noget lignende??

DCIM100GOPROGOPR9919.

DCIM100GOPROGOPR9919.


DCIM100GOPROGOPR9913.

DCIM100GOPROGOPR9913.


DCIM100GOPROGOPR9925.

DCIM100GOPROGOPR9925.

Men det varer ikke længe før vi kan vise billeder af ting der bliver bygget op igen og det glæder vi os meget til😀

6 thoughts on “Sådan ser en langturssejlerbåd ud…

  1. Dejligt at følge jeres forberedelser. Det vækker gode minder.
    Jeg har været gift med Uffe og var med på den første langtur,
    Sammen med vores børn. Mvh Hanne

    • Hej Hanne,
      Det føles som en stor ære at du følger med i vores forberedelser og vi håber selvfølgelig at du vil være med på hele turen igen:-)
      Som du måske ved så har hele overtagelsen af Gorm den Gamle været meget fantastisk for os, for dels ville vi gerne have fat i en Kaskelot, dels er vi meget fascineret af bådens historie og dels har vi virkelig nydt at lære Uffe at kende…
      Mange har, i den korte tid vi har haft båden, henvendt sig med en eller anden form for tilknytning til enten båden eller den tidligere ejerskare. Nogen har skrevet til os og andre er dukket op på havnen i Gudhjem eller på vores restaurant. Det er fantastisk!!
      Enkelte har sendt gamle billeder fra Gorm den Gamles tidligere år og det hele er med til at gøre historien bag båden og menneskene der har sejlet den, endnu mere spændende.

      VI gør nu hvad vi kan for at det gode skiv kan få mange gode år endnu, både i Danmark, men også i resten af verden og glæder os til at kunne sejle i jeres kølvand til Caribien om bare 7 måneder… Uha der er mange ting der skal være på plads inden da:-)

      Mange hilsner fra os alle på GDG

  2. Kære Jonas

    Det er med en vis føles at se jeres igang værende klargøring, det skal sant at sige , det ser noget rodet ud, men sådan er det, det skal nok blive godt.

    Jeg har et par spørgsmål, i SB side er der en lille forhøjning (hvid) er det een du har lavet, og den kasse der står op ad skottet er det til bøger eller hvad, navigation etc. Kan også se at der er i SB side kan skimtes en stål tank er den til vand / disel og hvor stor er den. Kan også se at du har fået lavet loftet i ruffet pænt,

    Det skal nok blive godt alt sammen, så jeg glæder mig til at se resultatet og ikke mindst at kunne følge jeres sidste klargørings processer.

    Og jeg kan sagtens følge jer i historien om GDG liv, det er ved at blive en spændende historie, der kunne være værd at få på tryk en dag, krydret med alt det som I også har bidraget med.

    Keep the good work

    Mange hilsner
    Sy-Grog
    Kaskeloten fra Brøndby Strand.
    Gert

    • Hej Gert,

      Tak for opmuntringen:-) Ja man kan godt nogen gange miste overblikket og føle at juli det er lige om lidt. Når man så får ryddet lidt op og lavet sig et overblik over hvad der mangler så falder der lidt ro på igen. Vi skal nok nå det. Vi når måske ikke at blive helt færdige – men hvem bliver nogensinde det?
      Den lille forhøjning du snakker om I SB er det dem på skrogsiden til montering af navigationsudstyr, eller tænker du på den på dørken som danne en form for gulv/platform under navigationspladsen. Ingen af dem har jeg lavet og jeg vil tro at de er ‘medfødt’. Desværre har jeg ingen gamle billeder af lige præcis det område af båden:-(
      Platformene på skrogsiden bliver indkapslet i den aptering som Niels sætter op i løbet af næste uge og skal nok slet ikke bruges til noget mere, men de får lov til at overleve. Måske får jeg brug for at skrue noget fast i dem…
      ‘Bogskabet’ er ikke et bogskab, men derimod opbevaring til batterier (forbrugsbank 1). Der er nogle billeder af den i et tidligere indlæg og jeg vil tro at der kommer flere i løbet af ugen efterhånden som Niels’s arbejde skrider frem.

      Ståltanken er en vandtank og rummer 120 liter. Dieseltanken ligger i BB side og rummer ligeledes 120 liter.

      Vi er så småt begyndt at slibe, spartle og male og ja, det skal nok blive godt:-)

      Der er et lille indlæg på vej senere i dag med første test af vores watermaker. Har I erfaring med dem gode som dårlige?

      Jonas
      GDG

  3. Hej Jonas

    Dejligt at se det skrider fremad, ok, det var det som er på dørken jeg mente, vi har noget lignende i vores men det er lavet i teaktræk som en del af dørken. Dem som sidder på siden kan jo have været brugt til at skrue ting op på. Ok med de bliver indkapslet. Nu fik jeg set ind i SB stikkøje hvor den watermaker sidder er en anden hvis kasse over så vidt jeg kan se sidder den på siden af cockpit siden udfor løjbommen, mit gæt er den er til motor instrumentpanelet. Vores vandtank ligge som indstøbt tank i Sb og er på 275 L og i BB har vi en diseltank på ligeledes 275 L , bogreolen var til batterierne , smart løsning, mine batterie ligge i BB side i salonen, hvilket godt kan give lidt slag side når vandtanken er Tom , for så giver batterie og disel tank en vægt Ib side på mere end 400 kg. Dette skal jeg have rettet op på da jeg vil flytte batteribanker over i SB side. Glæder mig til at se de øvrige billeder når de sidste ting bliver lavet.
    Den watermaker hvor meget strøm bruger den ??. Et andet spørgsmål, har du monteret noget ekstra lade system på din generator fra motoren. jeg monterede en Sterling Alternator to batteri Charger , det var virkelig noget der gav noget , istedet for de sølle 30-50 AMP. Som generatoren leverede, fik minebatterier 90-120 AMP, og det fik godt nok kapaciteten op på batterierne, de holdt effekten meget længere. Det var lige et sidespring.

    Fortsat go planlægning og forberedelse

    Gert
    Sy-Grog

  4. Hej Gert,
    Kassen er ikke til mototrstyring, men derimod rum i cockpitkarmen til skøder, spilhåndtag, vanter, tågehorn m.m.:-) Der er selvfølgelig eet rum i hver side og jeg mente egentlig at dette var standard på Kaskelotten?
    Watermakeren trækker 18 Amp og vil skulle køre 1/2 – 1 time om dagen for at forsyne os med frisk vand, hvis vi ikke ‘gider’ hente i land.

    Ang ladekapacitet så har alle nye motorer meget bedre generatorer end i gamle dage. Vores har f.eks en generator der lader med 125 Amp, hvilket jeg ikke har tænkt mig at gøre mere ved….

    Jeg er ret misundelig på din tankkapacitet, men vi monterer ekstra vand og diesel tank agten for motoren i det store rum under cockpittet. Resten bliver i løse dunke på de stræk hvor der er behov for det!

    Får du selv lavet noget på båden eller står den tørt og godt under vinterpressenning?

    Jonas
    GDG

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s