Rutinerne er tilbage

Først og fremmest tak for alle jeres kommentarer, ønsker om god tur og tilsagn om at det måske er helt ok at gøre som vi gør😊
Vi forlod Antigua 9 dage efter at vi var landet med flyet. Ugen med klargøring var travl og lærerig og vi er blevet meget klogere på hvordan vi skal lukke Gormen ned næste gang den skal opbevares i varmen i længere tid.
Men vi er også positivt overraskede over hvor hurtigt vi var sejlklar og umiddelbart så vil vi fremover planlægge efter blot at bruge en uge i begge ender til at blive klar til at komme hhv på land og i vandet.
Og ja der er da ting som godt kunne have været fikset inden vi sejlede ud af English harbour, men man må også vurdere om det er vigtigt at den nye solcelle-regulator, inverteren samt Epirb’en er monteret eller om det er vigtigere at minimatroserne får et nyt sted og bade og nogle nye koraller at kigge på😊.
Alt er nu efterfølgende monteret og det ser ud til, Niels Løvstad, at det nye solcelleelektronik fungerer og har givet et større overblik over solcellernes strømproduktion – tak for det👍😊 Første stop på rejsen var en gammel kending- nemlig Jolly Harbour på Antiguas vestkyst. Dels ville Jolly være et godt udgangspunkt for vores videre sejlads vestover og dels byder Jolly på noget bedre provianteringsmuligheder end English Harbour.

Budget marine blev besøgt og vi fik fat i vandfiltre til watermakeren, zinkanode samt gæsteflag til resten af turen – hvis planen så ellers for en gang skyld holder😊
Dernæst var der en tur i det store supermarked og de to bæreposer med fornødenheder, helt uden kød, satte os ca 1500 kr tilbage😟

Vi forlod Jolly Harbour næste morgen i en frisk plat læns hvor storsejlet blev nedprioriteret til fordel for skygge i cockpittet. Det var nok den rigtige beslutning og hele turen kunne ‘nydes’ i frisk luft uden at brænde helt af.
Genoaen blev spilet til SB side og med 5-8 knob rullede vi mod Nevis i en ret forvirret sø på bagsiden af Antigua. Først ca halvvejs af de ialt knap 50 sm faldt der lidt ro over de store dønninger som nu havde fundet næsten samme retning.
Men glæden var kort da vi kort efter at have passeret den rå og utilnærmelige ø Rodonda passerede hen over en havbund der gik fra 3-400 meters dybde til bare 30 meter. Det gør man selvfølgelig ikke ustraffet og imens skipperinden for en kort stund havde lagt sig i som køje surfede minimatroserne og jeg ned af 3-4 meter store bølger og loggede hver gang 9-10 knob.
Ja det var ikke de 15,4 som vi nåede på Atlanten men fornemmelsen var lidt den samme.
Søsygen holdt sig da heller ikke helt væk og ramte både CH og skipperinden. Men det er den sejeste besætning der er ombord på Gormen og opkastene blev hurtigt brugt til en intern konkurrence. Den det har kastet op flest gange når turen er slut må vælge en rigtig dejlig ting for hele familien – og snakken faldt hurtigt på blandt andet en tur Tivoli eller en 15 HK 2-takts Yamaha til Hubert😊😊

Pynten på Nevis blev rundet og vi snuppede en mooring ud for Charlestown – for sent til at indklarere så det måtte vente til morgendagen.

Bugten bød nu på hele 3 spidsgattede skibe hvilket ikke er et hyppigt syn hernede.
Om morgenen fik vi da også besøg fra besætningen fra en af de andre både. Det var en ægtepar fra Maine som sejlede i en Dansk konstruktion bygget på Wahlsted i 1969 og inspireret af Berg – men også tydeligt inspireret af S&S i stævnen. Lidt mystiske linjer når man er vant til at se Bergs, Utzon, Hansens og Bruuns konstruktioner.

Nevis bød på urolige nætter og selvom vi forsøgte os flere steder på kysten så blev det aldrig helt godt. Så lidt tidligere en planlagt strøg vi videre mod naboøen st. Kitts hvor vi er nu.
Første nat tilbragte vi i helt øde Shittenbay som trods sit lidt uflatterede navn var ganske fin. Den sene eftermiddag bød på en fisketur i Hubert og hurtigt fik vi en tun på krogen. Vi vurderede dog at den var for lille til at gøre noget godt på middagsbordet, men umiddelbart efter kom vi i tanke om at vi ikke havde fået provianteret hverken kød eller fisk og at aftensmaden stod på instant noodels. Her ville en lille tunfilet have pyntet lidt.
Nå men vi er også lidt nervøse ved at spise fiskene her i området da nogle af dem indeholder et ret farligt giftstof. Vi ved at ikke alle fisk indeholder giften og nogle arter går vist helt fri. Men vi har sat os for lidt ind i problemet til at turde spise noget som helst vi selv fanger så lige nu fisker vi for sjov. Skulle vi fange noget som vi virkelig gerne vil spise kan vi jo altid spørge en lokal fisker inden vi putter krabaten på panden.

St Kitts har budt på fred og ro. Dejlig ankerbugt og dejligt vejr.

Vi har nu været afsted i 14 dage hvor den første uge var klargøring – og alligevel føler vi nu at vi er tilbage hvor vi slap. Rutinerne har indfundet sig, freden har sænket sig over Gormen og vi er meget klar til at nyde de næste to måneders eventyr.

inden vi tog afsted diskuterede vi om 2,5 måned egentlig ville være for lidt og om vi ville føle os stressede, men det ser ud til at det kommer til at virke helt fint.

Næste stop på turen blive Saba som vi sejler til i morgen tidlig. Det bliver spændende om vejret arter sig så vi kan få et rimeligt ophold på Saba som er ret udsat for nordlig swell og kraftig vind. Desuden er der noget med lange ture i dinghy for at komme i land og under alle omstændigheder så bliver vore lille ikke alt for vandreglade Siffrine nok sat på lidt af en prøve  i Sabas stejle landskab😅

Netforbindelsen hvor vi er nu er tilpas dårlig til at billeder ikke fungerer så godt. Det må blive på et andet tidspunkt.

Mange hilsner fra os alle på Gorm den Gamle

3 thoughts on “Rutinerne er tilbage

1. Tak for opdatering – så skønt at læse om jeres oplevelser.
    Jeg har set at i skriver sammen med Cille og Christian på Johanna. Har i planer om at møde dem?
    Hvad har i set af spor efter orkan-tiden