Gorm on Tour – Sæson 3 episode 1😆

Sidste lille togt med Gorm den Gamle er igang!

Vi havde lige, traditionen tro fristes man jo til at skrive, et pitstop hos Ida, Søren og Silfa i Dragør. Det er altid super hyggeligt og så ses vi jo igen til marts til ristepølse og lun leverpostej😋

Skipper Uffe Karlsen, som jo har en kæmpe aktie i hele denne tur, fik også et kort visit og lånte os sin lille bil om eftermiddagen så Alva og Siffrine kunne komme ind til Erik Hoffmann i Vanløse for at hente nye violiner. Som altid er Erik meget tålmodig og viser gerne en masse instrumenter og buer frem som pigerne kunne afprøve inden de bestemte sig. Efter 1,5 time i den lille butik havde Siffrine fået sig en lille ½ violin fra Sachsen og Alva kunne pakke en fin Hopf  samt en Pernambucabue fra Basilianske Schaeffer ned i sin orange violinkasseJ. De har lovet at spille en masse på dem på turen så vi glæder os meget til…

God tid til at finde violin og bue som passer sammen…

Det er vigtigt at være glad for sin violin og Alva er MEGA glad🎻☺️

Tilbage til Gormen som har stået på land på Curacao marina i 20 måneder uden udluftning eller anden form for pleje og vi var MEGET spændte på hvilken båd vi ville komme ned til….

Erfaringen fra sidst hvor udgangspunktet var Antigua og hvor vi uden større succes flyttede ind i Gormen på 1. dag, havde vi denne gang valgt at indkvartere os i en lejlighed et stykke fra marinaen i 3 dage. En dejlig stor lejlighed med kæmpe swimmingpool, AC, fans, køkken og myg! Men alle var glade og i kombination med at vi også havde lejet en lille minibus så vi nemt havde plads til vores 100 kg tunge baggage gjorde ankomsten til Curacao ret smertefri. For man kan vel ikke tillade sig at brokke sig over varmen vel??

Vi havde sen ankomst og alle var lidt trætte ovenpå rejsen så gensynet med Gormen måtte ventet til dagen efter…

Lejlighed med det hele – også internet😄

Morgenbad i swimmingpool, morgenmad på terrassen, bruser med koldt og varmt vand og ikke mindst AC, sådan må det være at være på ‘rigtig’ ferie. Men efter en afslappende morgen gik turen endelig mod marinaen og Gormen – spændte og nervøse…

Gormen klar til lidt førstehjælp efter 20 måneder på land!

Det skulle vise sig at blive lidt af en følelsesmessig tur i rutchebanen. Først mega begejstrede for at se at Gormen stod hvor vi faktisk efterlod ham. Så hurtig ængstelse over at se hubert på dækket i en noget sølle stand. Så glæde over at se at bund og skrog så fint ud. Så bekymring ved at se at kølen havde løsnet sig en centimeters penge foran forreste kølbolt. Flere rynker i panden da vi via en stige kom op på dækket og i cockpittet. Her var alt bleget, rustet, anløbet og bare generelt meget træt at se på. Hubert nok mest presset😩

Alle var nu spændte på at se hvordan Gormen så ud om læ og den lille rustne nøgle som Marinaen havde haft til opbevaring blev med lidt besvær sat ind i låsen. Men selvom den uden videre kunne dreje så forblev lugen låst og urokkelig. Der blev lagt flere og flere kræfter i at få åbnet lugen men det stod til sidst klart at det måtte være vores skyderigler på indersiden som på en eller anden måde havde fået låst sig selv og det stod hurtigt ligeså klart at vi måtte bryde ind i vores egen båd!!! ‘Heldigvis’ har vores luge en reparation fra et tidligere uheld og det lykkedes at slå den gamle reparation i stykker uden at tilføre ny skade på lugen. Skyderiglen kunne nu åbnes og der var adgang til Gormen🙂

Om læ steg humøret hurtigt. Alt var fint og uden fugt. Ingen vand i båden, strømmen virkede og batterierne stod på 100% – dejligt!!

Vi kunne nu danne os et samlet overblik over klargøringsarbejdets omfang og med prioritet på at få Gormen i vandet var det bund, køl, skrog, skrue, motor og Hubert der stod øverst på arbejdssedlen.

Vi nærmede os frokost og varmen på land var for os nytilkommere ret uudholdelig. Maja og minimatroserne kørte efter mad og forfriskninger og skipper gik i gang med arbejdet. Det var torsdag og marinen havde allerede forhørt med os om vi ville være klar til søsætning fredag morgen ved 8-tiden hvilket vi hurtig afslog og bad om at komme i vandet som en af de sidste fredag inden kl 14.00.

Heldigevis er bådarbejde ikke nyt for os og vi vidste godt hvordan vi skulle gribe tingene an, så arbejdet gik hurtigt fremad og inden kl 17.00 var bunden malet, motoren havde fået nye filtre, stævnrørspakningen var smurt, kølen vurderet af professionel – renset, tætnet og malet, Hubert pumpet op… og minimatroserne lå vist i swimmingpoolen det meste af eftermiddagen😎 Presset var fjernet på fredagens arbejde og inden søsætning blev der tid til at vaske dæk og cockpitt så vi kunne være Gormen bare lidt bekendt når nu også andre skulle gå og kigge på ham.

Fredag kl 14.00 var der søsætning som foregik uden større drama. Kun da vi skulle forlade slippen for at sejler over på vores plads i marinaen viste Gormen, igen, sin uforudsigelige manøvreevne i bakgear. Vi endte slet ikke hvor vi havde forudset og manøvren endte med en 180 grader vending på noget der lignede 1,5 bådslængde inden vi kunne sætte i frem og sejle på plads. Vi er heldigvis godt forberedt på dette fænomen så vi ikke ender i større problemer end at det måske fra land ser lidt sjovt udJ

Det var dejligt at få vand under kølen og det store arbejde med at blive helt sejlklar er trods alt lidt nemmere når man ligger i vandet.

Gormen begynder at ligne en båd der kan sejle. I baggrunden ligger ‘Hakuna Matata’ som vi mødte i 2016 på Madeira og på Kap Verde. Men vi tænker at de er hjemme i Sverige pt.

Langturssejler med dunke, solsejl og andet habengut😊. Den opmærksomme vi lægge mærke til batterierne på broen. De havde alligevel ikke klaret mosten og stod til udskiftning.

Nye batterier (3x125Amp) installeres. Denne gang lige bagved motoren, så en del ledningsarbejde skulle trækkes om😅

Alle på Gormen har fået deres egen lille fan. Strømforsyningen på 2 watt får den via USB. 3 watt hvis man slår den indbyggede urfunktion til😊. De små fans har markant øget trivslen ombord🙏

De næste 4 dage gik med at blive sejlklar – ikke til længere natsejlads men til en kortere sejlads for at komme væk fra marinaens kvælende varme. Vi diskuterede meget 1. stop og ingen af os havde specielt lyst til at blive på Curacao hvor alternativbet til marinaen reelt kun er Spanish Waters. Da vi alligevel skal videre vestover var det derfor naturligt at vælge at sejle de 75 sømil til Aruba for at gøre turen til Santa Marta i Columbias kortere.

Vi udklarerede da også hos Custom og Immigration og fik skrevet Aruba på papirerne som ’next port’, men da vi næste morgen stævnede ud af havnen og igennem flydebroen ud i åbent vand gik kursen østpå tilbage til Bonaire!!! Typisk os at ændre planer med kort varsel, men en del talte for et gensyn med denne smukke ø og derfor blev 8-10t downwind afløst af 9 timer upwind…

Maja styrede stort set hele vejen med en lidt forbrændt nakke som venlig betaling.

Et af de sjældne billeder🤣

Det var en forholdsvis ringe sejlads, men da vi sejlede ind til Bonaire og fik fat i en bøje i det azurblå vand var dagens trængsler hurtig glemt.

En tiltrængt dukkert i det salte vand…

Nu ligger vi så her og gør båden og måske også besætningen endelig klar til længere sejladser. Et fantastisk vejrvindue har vi netop misset og må vente på det næste som sandsynligvis indfinder sig sidst på ugen.

Vi skal rundt om Punta Gallinas, den Nordøstlige pynt af Columbia – et farvand som er berygtet som et af de værste i verden i dårlige forhold, så vi kigger efter en rolig og stabil vejrudsigtJ. Vores tidligere tro følgebåd – Freja, er blevet kontaktet ang. råd til sejladsen til Santa Marta og det er super dejligt at man på ganske kort tid kan få second-opinion på sine planer.

Ventetiden forsøger vi at udnytte til noget fornuftigt, men ofte bliver det også bare at hænge ud på Gormen, bade og vente på at klokken bliver 16.30 så det ikke er så varmt mere og man kan holde ud at tage i land og handle og spise is.

I går var dog lidt ud over det sædvanlige da Alva og CH var ude på deres første rigtige dyk. Indtil nu har de været for unge til at dykke med flasker så den har stået på snorkling og fridyk til 6-8m, men nu var det nu og hvor bedre end på Bonaire?:-)

Teori på engelsk er god øvelse og de er allerede blevet mere modige begge to

Efter en kort teoritime i dykkercenteret afsluttende med en lille test var de to klar til at trække i det tunge udstyr. Deres instruktør Justin gennemgik nogle basale øvelser med dem på lavt vand inden de, i hælene på ham, blev ledt ud på dybere vand langs den koralvæg der løber rundt om hele Bonaire. Justin var super pædagogisk og opmærksom på dem så det var som ren tilskuer på behørig afstand at skipper kunne følge de to største minimatrosers første dyk. Og jeg må sige at jeg var overrasket over den lethed de gennemførte teori, øvelser og selve dykket med – FEDT!

Vi overvejede efterfølgende om det er nu de skal have deres Open Water certifikat, men det bliver lidt tidspresset i forhold til det kommende vejrvindue, så vi har valgt at vente til næste lejlighed byder sig. Men ingen tvivl om at de to er solgt!!

Dykket er afsluttet og der evalueres med store smil på læben

Divemaster tæt forfulgt af to nysgerrige juniorscubadivers😆

Næste blogindlæg bliver fra Columbia og så er turen for alvor begyndt😊⛵️

12 thoughts on “Gorm on Tour – Sæson 3 episode 1😆

1. Tak for info, dejligt at høre at I er glade og tilfredse. Knus fra moster

Sendt fra min iPhone

Den 6. nov. 2019 kl. 16.52 skrev Vores Kaskelot – Gorm den Gamle <comment-reply@wordpress.com>:

gormdengamle posted: “Sidste lille togt med Gorm den Gamle er igang! Vi forlod det kolde Bornholm for snart 14 dage siden med kurs mod Curacao hvor Gorm den Gamle tålmodigt har ventet på os siden marts 2018. Vi havde lige, traditionen tro fristes man jo til at skrive, et pit”

2. Kære familie
    Hvor lyder det bare skønt det hele!
    Dejligt at kunne følge jer på atter et eventyr.
    Alt det bedste til jer.
    Kærligst Kamilla

3. Vilka fina bilder og godt at se at båten er i vandet igen : ) Det skal blive sjov at följe ert äventyr.
    Vide sender kramar till Siffrine

4. Awesome to see Gorm den Gamle sailing again! We hope for regular reporting of your exciting tour on this blog. Fair winds & all the best from ANYWAY