Rejsebrev fra Carl Holger

Kære alle sammen som i nok ved er jeg og min familie taget til Caribien.

Da vi for første gang trådte ud af flyveren og ind af den der tunnel man går af før man kommer ind i flyet var vores første indtryk at det er da ikke så varmt, men det var jo selvfølgelig fordi der var aircon. Da vi kom ud af lufthavnen var der fugtigt og varmt selv om det var aften så vi fik hurtigt smidt trøjerne og stod i t-shirt og lange bukser.

Min udsigt i 3 timer til Amsterdam

Vi havde tænkt at vi skulle leje en bil så vi kunne komme rundt på øen. Det var en lille minibus vi fik lejet men det passede os aldeles godt med vores 100 kg tunge bagage og heldigvis var der aircon i bilen.

Da vi var nået frem til vores lille lejlighed og spist noget pizza skulle vi sove. Mor og far sov i et rum med en dobbelt seng og et badeværelse uden dør men et forhæng.

Pigerne sov oppe på en hems med en næsten livsfarlig trappe og jeg sov på sofaen i stuen🙂

Vores lejlighed med aircon og Wi-Fi

Næste dag da vi vågnede spiste vi morgenmad og gik op i poolen som nok var den mest luksus pool jeg nogensinde har været ved. Der var liggestole under palmer rundt om poolen og to palmer ude midt i poolen med siddepladser rundt om – og et vandfald!

Da vi var færdige med at bo i den lille lejlighed og fik sat Gormen i vandet sejlede vi til Bonaire. Der er fuldstændig sindssyg varmt i vores køjer i Gormen så vi fik også købt nogle små fans på Curacao som har hjulpet en hel del.

Her hjælper jeg med at fylde vand i Gormens dunke. Vi bruger vandet til at drikke, men også til at bruse saltet af når vi har badet

Turen til Bonaire var ikke den bedste tur vi har haft. Vi gik for motor hele vejen da vi havde vinden lige i snotten. Og søen var heller ikke for god.

Da vi kom frem til Bonaire og så det turkis-blå vand fik vi helt lyst til at bade så det gjorde vi. Det var en fantastisk følelse at bade på Bonaire igen. Vi spiste is i den bedste is butik nogensinde. De havde så god is så der spiste vi is hver dag vi var på Bonaire. 3. eller 4. dag skulle Alva og jeg ud og tage vores første dyk med flasker!! Vi skulle dog først igennem en hel masse teori og så skulle vi have det rigtig tunge udstyr på. Teorien var på engelsk men det var ok. Vores instruktør Justin var god til at forklare og far hjalp hvis der var noget vi ikke forstod. Da vi havde fået det hele på og rejste os op var man bange for at rette sig ud, for så tror jeg man ville falde bagover. Da vi var kommet i vandet skulle vi igennem nogle praktiske øvelser. Vi skulle tage masken af, tage den på igen og tømme den imens vi var under vandet. Da vi havde gjort det skulle vi ud på dybt vand, det var en hel fantastisk følelse at være ude og dykke. Man er helt vægtløs og trækker vejret under vand så man ikke heltiden skal op og have luft. Vi dykkede ud over kanten på revet – det var vildt!

Vi så baracuda og en masse  andre flotte fisk men det vildeste var faktisk bare at dykke rundt.

På sidste tur vandt jeg opkastkonkurrencen og måtte vælge noget som var godt for hele familien. Jeg overvejede en tur i Tivoli men besluttede at det i stedet skulle være en Yamaha 15HP Enduro😄

Da vi var færdige med at være på Bonaire skulle vi til den Dominikanske rerpublik. Fordi vi havde ændret planer så vi skulle ikke til Columbia og Panama – lidt øv… Så vi tog til den Dominikanske republik.

Det var heller ikke verdens bedste tur. Vi spiste næsten ikke noget fordi vi var bange for at kaste op.

Da vi kom til den Dominikanske republik skulle vi fejre min mors fødselsdag så vi gik på marinaens restaurant det var ikke den bedste mad men jeg tror bare det var vores valg som var lidt ved siden af. Men desserten var rigtig god.

Her er vi på restauranten🙂

Det mest irriterende ved det sted vi lå var at der var nogle ulækre gopler i vandet men vi fandt en strand vor der ikke var nogle. Der var rigtig meget skrald der lå over det hele. inde i byen kørte der sindsygt mange scootere der er mindst dobbelt så mange scootere som der er biler.

Vi fik mega god kylling lavet af ham her gutten.

Mums!

Da vi var færdige der skulle vi til La Salinas hvor vi kunne bade. Det var en meget mindre by hvor det lod til at alle kendte hinanden. Vi mødte en sød dame som gav os en masse god vejledning om hvilke fisk der er gode og hvilke grønsager der ikke er gode.

Vi købte grøntsager fra en pickup den ene dag og æg fra ladet af en anden bil dagen efter. Den dag med ægene fik vi en hel klase bananer med i købet.

Ikke en almindelig tur i Brugsen

Vores Dinghydock i Las Salinas

Bagefter sejlede vi til Barahona hvor vi ikke kunne bade fordi der var affald i vandet. Men der er en lokal strand hvor vi kunne bade. Barahona er en stor by med sygt mange scootere og rige og fattige.

PÅ den ene side af en pynt kan vi bade men ud mod havet er der sindsygt med plasticaffald

Der er ikke WiFi på ankerpladsen men der var en cafe rigtig tæt på hvor vi kunne få WiFi så vi kunne skrive hjem.

Vores planer nu er at vi skal til Cuba om nogle dage hvor vi har også tænkt os at vi skal holde jul. Vi er alle sammen begyndt at tælle ned og lave juledekorationer.

Mange sejlerhilsner fra

Carl Holger

2 thoughts on “Rejsebrev fra Carl Holger

1. Sikke et dejligt rejsebrev CH og du/I har allerede set og oplevet meget. Flotte dykkerbilleder af jeres første dyk 😊
    Vi er sikre på dine venner derhjemme bliver glade (og det gør vi også).
    Knuz og kram fra MF og MM

2. Det er så skønt at opleve rejsen gennem dine briller Holger , og du er rigtig god til at fortælle.Stort knus til jer alle 5 fra farmor og farfar.