Case closed successfully!

Vi spoler tiden 24 måneder tilbage – til tiden før Covid-19 – til tiden hvor vi lå ubekymret på Bahamas og var ved at planlægge at skulle overdrage Gorm den Gamle til skipper Pierre Duus og crew.

Vores tur var ved at være slut og den sidste destination, Bahamas, var oplevet fra Great Inagua i syd til Nassau i Nord.

11. marts 2020 var dagen hvor Mette Frederiksens regering lukkede Danmark ned. Det var dagen hvor vi var ankommet til Pig beach, Staniel Key, Exumas og hos os var det en dag som alle andre.

Vi havde stadigvæk 15 dage tilbage inden vi skulle flyve hjem – og i et roligt tempo arbejdede vi os nordpå i øgruppen. Dagene stod på afslapning, snorkling, udforskning af grotter, hygge med sejlervenner og så småt en tilvænning til at vores sejleventyr snart skulle være slut.

De følgende dage husker vi mest for de mange beskeder der kom fra venner og familie om situationens alvor i Europa og jo længere tid der gik, jo mere følte vi os presset til at kaste hvad vi havde i hænderne, efterlade Gorm den Gamle, og komme på en flyver hjem inden det ville være for sent. Samtidig fik vi melding fra vores skipper Pierre at de ikke var i stand til at flyve til Nassau og overtage Gormen da deres fly var blevet aflyst.

Vi blev optaget på danskerlisten og kraftigt opfordret af det danske udenrigsministerium til at komme hjem… Sagen blev mere og mere klar for os – der var ting der var vigtigere end Gormen, ting der var vigtigere end at sejle videre!

Vi havde på dette tidspunkt overvejet bare at sejle mod Europa, men vi anede ikke hvor længe denne lock-down ville vare og vi troede jo at vi skulle hjem og starte restaurant i april. Hvis vi havde vidst dengang, hvad vi ved nu, var vi helt sikkert bare taget afsted mod Azorerne og senere Danmark.

På den lille ø Shroud Cay løb vi den 13. marts på et lille amerikansk crew med Dickie som skipper. De sejlede i en fin Hallberg Rassy ‘Rasmus’, og vi udvekslede lidt sejlerhistorier på stranden inden vi i hver vores dinghier returnerede til vores små gyngende hjem, intet anende om at selv samme Dickie skulle komme til at spille en meget vigtig rolle for os og Gorm den Gamle de kommende 2 år

Et par dage efter, den 15. marts, satte vi så kursen mod Nassau hvor vi havde lavet aftale med en marina om at opbevare Gormen på ubestemt tid. En ubestemt tid som vi havde en forestilling om ville være max 2-3 måneder. Prisen på vores ‘slip’ var 2,50 USD/fod/dag = 18.000 Dkr / måned!! men vi havde ikke andre alternativer i Nassau, med mindre vi ville efterlade Gormen for anker i havnen og det var vi selvfølgelig ikke interesseret i.

Vi lå mellem pæle i marinaen, dårligt beskyttet mod vind og vejr og dårligt beskyttet mod uro genereret af trafikken i havnen. Forskellen mellem høj og lavvande var ret stor og det var svært at fendre ordentlig af. Men det var det vi havde og vi måtte bare sørge for at sikre Gormen bedst muligt og så ellers håbe på at vi kunne komme ud og flytte den inden orkansæsonen ville banke på 3 måneder senere…

Tilfældigvis var amerikanerne med Dickie i samme marina og gjorde klar til at sejle hjem til Tampa Bay Florida. Han foreslog at vi slog følge med dem da Tampa ville være et noget sikrere sted at have båden liggende i orkansæsonen, men vores visuminterview på den amerikanske ambassade i Nassau var blevet aflyst grundet pandemien og uden visum må man ikke sejle ind på mainland USA i egen sejlbåd. Vi havde ikke andet valg end at lade Gormen blive liggende hvor den var og så håbe på at kunne lave en ‘redningsaktion’ senere på året – helst inden orkansæsonen.

Vi fik Dickies visitkort lige før de afsejlede mod Tampa og han forsikrede os om at vi kunne kontakte ham hvis vi skulle få brug for hjælp med Gormen på et tidspunkt. Dette tilbud endte vi med at gøre brug af efter 3 måneder nemlig den 9. juni.

Hjemme fra Danmark kunne vi kun se til at verden lukkede mere og mere ned og det stod efterhånden klart for os at vi ikke vill få en chance for at komme tilbage til Bahamas foreløbig. Vi kontaktede derfor Dickie for at høre om han havde ideer til hvordan vi kunne få Gormen bragt i sikkerhed inden den forestående orkansæson og til vores store overraskelse svarede han hurtigt tilbage med et ønske om at hjælpe os. Vi skrev en mail til ham den 18. juni og den 19. juni sendte han denne besked:

Jonas!

You’ve made my day far more interesting. 

I will be delighted to organize a delivery from Nassau to Tampa Bay and set up a mooring for Geezer Gorm. I will be aiming at the first week in July, weather permitting. Let me see if I can get crew committed to a date and I’ll get back to you to set up a Skype or zoom connection. 

Herefter tog det ene det andet og Dickie formåede at få samlet et lille crew på 3 mand som kunne flyve ind til Nassau den 9. juli og afsejlede Bahamas for Tampa Bay den 11. juli.

Gorm den Gamle blev efterladt på en mooring i Tampa Bay og vi åndede lettet op. Sønnen til en af gasterne ombord accepterede opgaven med at tilse båden og efter en del natlige interviews fik vi medlemskab af den lokale sejlklub og fik dermed lov til at opbevare Hubert og vores udenbords motor i deres lokaler. Alt var godt og vi kunne nu bare vente på at Covid-19 ville slippe sit tag så vi kunne få arrangeret hjemturen over Nordatlanten på ny.

Men Covid-19 ville ikke som vi ville og der opstod flere bump på vejen.

Først blev Tampa ramt af et par orkaner imens Gormen lå på sin mooring. Siden fandt vi ud af at Gormen aldrig var blevet checket ordentlig ind i USA og at vi derfor ville kunne få alvorlige problemer i det øjeblik vi ville forsøge at checke ud….

I september 2021 måtte Gormen forlade sin plads på sin mooring, som skulle bruges af sin retmæssige ejer. Uden andre moorings ledige måtte Gormen nu i marina resten af orkansæsonen og endnu engang begyndte kasseapparatet at tælle.😔

Motoren kunne på dette tidspunkt ikke starte og i mangel af pålidelige mekanikere blev Normen bugseret ind i marinaen af en af de lokale. Her har den så ligget indtil nu, forladt og ulovligt!

December 2021 bød på urolig nattesøvn med mange tanker om mulige løsninger på problemet… Skulle jeg bare flyve ind og sejle ud i ly af mørket, nu hvor Gormen officielt alligevel ikke lå i USA? Eller skulle vi lave en lille flotille med andre både fra Tampa, så jeg i følge med dem kunne skjule mig lidt på vej til Bahamas, eller skulle vi gå den officielle vej via ambassaden og melde kulør og løse problemerne herhjemme fra?

Tanken om en eventuel anholdelse, beslaglæggelse af båden og bødestraf cirklede rundt i hovederne på os og vores hjælpere i USA var bestemt heller ikke glade ved situationen.

Når humoren var mest morbid jokede vi med at rende rundt i orange dragter i Guantanamo – en base som vi havde sejlet forbi tidligere på året da vi var på vej fra Cuba til Bahamas.

Efter mange og svære overvejelser valgte vores skipper Dickie at trække på sine forbindelser i det demokratiske parti og sagen blev nu offentlig. CBP (Custom and Border Protection) i Florida blev informeret om sagen og vi holdt nu vejret i spænding for hvad udfaldet ville blive.

Vi fik lidt opmuntrende beskeder undervejs af officielle folk der dog ikke sad med den direkte beslutning og så, for 10 dage siden kom den endelige afgørelse fra CBP i Tampa:

Case closed successfully!

Der var ikke yderligere informationer i mailen, udover en reference til vores sagsnummer. Ingen instruktioner på hvordan vi skal forholde os og egentlig heller ikke nogen indikation af for hvem sagen er lukket med succes.🥴

Vi er blevet enige om at det nok er godt nyt og at vi godt tør tage til Florida for at gøre båden i stand til turen hjem. Vi må formode at amerikanerne gerne vil af med problemet og forudser ikke større repressalier end eventuelt ‘a slap on the wrist‘ når vi checker ud.

SÅ! nu er der bestilt billetter til Tampa og jeg tager ud 14 dage fra i dag og arbejder på Gorm den Gamle. Det bliver vildt at se den igen og det blive mærkeligt at være på den alene imens resten af familien bliver hjemme i kolde Danmark og passer, skole, arbejde, fritidsinteresser, hund og gård.

Men det skal til og det har vi været indstillet på længe – Nu skal Gormen hjem!

Gorm den Gamle på vej mod Nassau, på en af de sidste sejladser inden Covid-19 sendte os hjem! (Billedet taget fra Chip Chip)
Sådan efterlod vi Gorm den Gamle i Nassau Harbour Club Marina. I forventningen om at den snart skulle sejles i sikkerhed og på ingen måde klar til en orkansæson!

GDG for sin mooring Apollo Beach, FL
11. august 2020, Apollo Beach FL
17. september 2021, Lands End Marina, Apollo Beach FL

4 thoughts on “Case closed successfully!

  1. Kære Jonas

    Tak for mail God tur hjem. Pas godt på dig selv.

    Kærlig hilsen Poul og Henny

    Sendt fra min iPad

    > Den 16. mar. 2022 kl. 10.23 skrev Vores Kaskelot – Gorm den Gamle : > > >

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s