17. januar – 17. juli

image

Vi drømmer om at være den båd der stille glider ud af havnehullet en søndag morgen på vej rundt på Jorden…

 

image

I stedet ligger der en masse arbejde forude i en til tider så kold båd at vandet i elkedlen fryser til is så den må tøes op på radiatoren før den virker!!

 

Det er søndag morgen – næsten ligesom så mange andre søndag morgener… Det der gør denne søndag morgen lidt speciel er, at om 24 uger eller præcis 1/2 år så har vi afrejse.

Vi kan godt mærke at 1/2 års markeringen har betydning, ikke blot fordi det er en milepæl og et ‘rundt’ hjørne, men også fordi vi virkelig nu mærker hvordan den sidste tid skal prioriteres og alle uger og dage har en forberedelsesmæssig betydning.

Vi er ved at være der, at hvis vi af den ene eller anden grund dropper en hel uges arbejde på båden, så vil det være svært at  indhente det tabte, blot ved at arbejde lidt mere de følgende uger. To-do listen virker stadigvæk præcis så lang som da vi startede, men det må være fordi at to afstande der er uendelige virker lige lange – selvom den ene er lidt længere end den anden…:-)

Da jeg mødte op på marinecenteret efter nytår var der en der spurgte mig om det stadigvæk var meningen med afrejse den 17. juli. Uden at tøve svarede jeg, at så længe vi bare kunne få mast og el færdig, så ville vi tage afsted! Og egentlig mener jeg stadigvæk at der i det ligger en grad af sandhed. Jeg forstår nu hvorfor der er nogen der aldrig kommer afsted. Nogen som bliver ved med at finde nye ting der skal ordnes og ting der skal være klar før de slipper fortøjningerne, og det bliver mere og mere tydeligt, at det der i sin tid virkede næsten komisk – altså at vi der i november 2013 satte en dato for afrejse 2 1/2 ud i fremtiden – det virker nu som den bedste beslutning der er blevet taget i hele det her forløb.

Vi kender ikke så mange langturssejlere, men vi har da snakket med nogle stykker og vi har læst en del bøger og en af de vigtigste konklusioner af de input vi har fået undervejs i arbejdet med at gøre os selv klar til langtur er, at der ikke er een rigtig måde at gøre det på. Vi er alle forskellige; bådene, besætningerne, ruterne, forudsætningerne og drømmene. Der kan være gode råd og erfaringer man kan suge til sig – og når en langturssejler snakker, så lytter en anden. Men ens eget eventyr starter allerede den første dag man ser hinanden i øjnene og bliver enige om at drage afsted og vi skriver alle sammen hver vores historie.

For et par år siden var vi inde på biblioteket i Rønne for at høre et foredrag af en familie der havde sejlet til middelhavet og tilbage igen, og en af de ting som de nævnte og som jeg dengang havde svært ved at identificere mig med var at “man er ikke først langturssejler når man er kommet afsted, man er langturssejler fra den dag man tager beslutningen om at tage afsted“.

Selvom der gik lang tid hvor jeg inderst inde tænkte; måske gør vi noget galt når jeg endnu ikke rigtig ser mig selv som langturssejler? Så forstår godt nu hvorfor hun sagde sådan… Det er en følelse der kommer snigende i takt med at ens liv bliver mere og mere fokuseret på turen og selvom vi først skal afsted om 6 måneder så er vi jo langturssejlere allerede og har hele tiden været det – for det at være langturssejler det er jo også at forbede sig selv og sit skib med alt hvad det indebærer.

Hvad angår klargøringen så ligger der nu bådeting over alt! I bryggerset står der sejl og store poser med en masse ting der er taget hjem for at blive pakket om. I køkkenet ligger der kabler og værktøj som er de indledende knæbøjninger frem imod et nyt elnet i båden. Sejlerlitteratur ligger spredt rundt i huset på stort set alle overflader og det er alt lige fra ‘Storm Tactics’ af Lin & Larry Pardey til regelsæt for Europas indre vandveje. På salen er Maja igang med at sy slingregrej, så vi ikke falder ud af køjerne i blæsevejr og så ungerne kan lukke deres egen lille køje af og skabe sig et ‘frirum’ på 0,95 m2…

I værkstedet er der selvfølgelig gang i en masse træarbejde og der står ny stående rig klar til montering og bilernes bagagerum er kronisk fyldt af værktøj, lim, epoxy, linolium og dimser i rustfrit stål og rødgods.

Også andre langturssejleres beskrivelse af hvordan der lå langturssejlerting overalt i månederne inden afgang, har jeg skævet lidt til og haft svært ved at identificere mig med. Og jeg har da tænkt på om vi mon har glemt noget, om vi har planlagt for lidt eller om vi gør noget forkert… Men tingene er helt som de skal være: Der er 1000 projekter, det roder over det hele, bilerne kan næsten ikke køre mere fordi de bliver nedprioriteret og ungerne snakker næsten dagligt om en tilværelse de ikke har en chance for at kunne forudse. Jo vi er i sandhed en langturssejlerfamilie:-)

Og hvor langt er vi så i forberedelserne med båd og mandskab?

Jeg vil i det følgende vise og kommentere på en masse billeder, for ellers bliver dette indlæg vist lidt for uoverskueligt at komme igennem.

 

image

Der er nu lave vandinstallation i stikkøjen. Vandtanken kan ses ude til højre i billedet og fremløbet er her gemt under køjebunden. Fra tanken løber vandet igennem et filter og videre op i den 90 grader bøjning som ses lige over batteriet. Herfra løber det igennem den pumpe som sørger for at der er et konstant vandtryk og videre ind i det hvide filter som fjerner bakterier, små partikler og dårlig smag. Herfra løber vandet videre til et y-stykke hvor vandet forgrenes til pantry samt til vasken ude ved toilettet. Man kan nok diskutere hvor smart det er med en vandinstallation ved siden af startbatteriet, men med en fornuftig afskærmning af batteriet går det nok:-)

image

Dette billede viser det rod der var i det lille rum ved siden af vandtanken hvor der nu er startbatteri samt vandpumpe og filtre. Det er super dejligt at få ryddet op i de gamle ledninger m.m.

image

Vi trækker ikke blot ny el i hele båden. Også vandinstallationen bliver fornyet, så vi er sikre på at alle slanger og alle spændebånd er i orden og godkendt til drikkevand!

 

image

Vasken ved toilettet og den tilhørende bordplade trængte til at blive frisket op og det var nærliggende at give den den samme grønne linoleum som Niels har brugt på navigationspladsen og som vi senere også skal have på bordpladen i pantryet. Vi ender måske med at have en form for helhed i udtrykket – uden at gå på kompromis med retro-look’et…

 

image

I BB side er toilettet blevet fjernet og tilbage er der et utal af huller som er blevet bort ud og som skal proppes. Tooilettet skal selvfølgelig stå her igen og vi installere et elektrisk et af slagsen så det det bliver nemt at håndtere – også for ungerne:-)

image

Ved toilettet har jeg monteret et skot som skal have holdingtank monteret på bagsiden. Dette blev løsningen da vi gerne ville undgå at fylde halvdelen af vores store stuverum med holdingtank. Vi monterer derfor en lodret tank og får samtidig en ret enkel rørføring. Skottet skal lige glasses ordentlig fast i både skrogsiden og undersiden af dækket og skal derefter lakeres.

image

I skottet har jeg skåret en halvbue ud da skottet lige præcis går op midt i ventilationen i dækket. Nu er der mulighed for at få frisk luft på begge sider af skottet:-)

image

image

På bagsiden af skottet har jeg måtte skære ud i de eksisterende skot for at få plads til holdingtanken. Nye lister er blevet monteret og skal lakeres, så vi ikke bryder alt for meget med det oprindelige.

image

image

Vores kortplotter som vi før har haft monteret på bænken i cockpittet er nu blevet flushmonteret på skottet i BB side. Det betyder jo at vi ikke kan flyttet rundt på den og dreje den i forhold til lysindfald, men til gengæld kommer vi ikke til at sætte os på den eller sparke til den når noget skal gå hurtigt. Hvad er vigtigst? At den ikke går i stykker eller at vi kan se hvad den viser:-)

image

Ude agter, under cockpittet, har vi et stort rum hvor der tidligere blandt andet var forbrugsbatterier. Nu er der blevet monteret lydpottet og over den er jeg ved at gøre en plade klar så der kan monteres ekstra vandtank her. Jeg tænker umiddelbart at montere en tank på ca 125 liter.

image

Oven i Legoet som ligger på gulvet på salen, der ligger også vores store korkrulle med 8 mm kork til skrogsiderne. Pas på når I går i Garant gulve og spørger efter rullekork for de har en opfattelse af at det kun kan skaffes på ruller i op til 2 mm tykkelse!!! Vi har købt vores i Polen og de har alverdens korktyper og forarbejdninger – fedt!:-)

image

Der bliver lavet eldiagrammer i forskellige udgaver. Det er om at holde tungen lige i munden, men det er vildt sjovt at få styr på sin el og jeg glæder mig til at kunne sætte strøm til et helt nyt elsystem uden gamle kabler, dårlige forbindelser, underdimensionerede kabelføring, strømtyve, krybestrøm og hvad der ellers kan være af dårligdomme.

image

Efter mange svære overvejelser er jeg landet med en løsning på skillerelæsiden som hedder Kjøllers Septor Duo x 2… CTEK var længe højt på ønskesedlen indtil at jeg fandt ud af at de ikke kan håndtere de 125 Amp som kommer fra min generator. Eller det vil sige at det kan de godt de udnytter mare ike de sidste 45 Amp!! Et par andre fabrikater var også oppe og vende men nu bliver det Septor 12300 båden mellem start og forbrug 1 og mellem forbrug 1 og forbrug 2.

image

Arbejdet med at producere kabler til hovedelnettet – altså al el mellem batterier og elpanelet – er påbegyndt hjemme i køkkenet. Det hele bliver lavet i 35 kvadrat med fortinnede kabler og kabelsko samt selvfølgelig krympeflex i samlingerne. Til info så er fortinnede kabelsko jo vanvittig dyre og jeg tænker at de må kunne lade sig gøre at lave en kabeskofabrik og så ellers sejle jorden rundt for overskuddet:-) Den lille bog der ligger under det ene af kablerne er i øvrigt den meget velskrevne 18.000 sømil – midt i verden af Jan Eske Bertelsen.

image

Hul i skroget!!!!! Jeg hader at bore huller i min båd – på en måde så er det bare imod al sund fornuft… men nogen gange kommer der vand ind og det skal selvfølgelig ud igen! Her er der tale om dræn fra ankerbrønden som heldigvis ikke er et af de huller som ligger under vandlinjen:-)

image

 

Lidt forskelligt litteratur som er ved at blive pløjet igennem…

 

image

Sidst men ikke mindst så er den stående rig ankommet fra Seldén. Vant i 10 mm, babystag i 8 mm, Agterstag i 10 mm + ny agterstagsstrammer som dog ikke er vist på billedet. Nederst i billedet 2 poser indeholdende de nye støbte bagplader der skal monteres inde i masteprofilet til at tage trækket fra T-terminalerne samt nye vantskruer i 5/8″ som er en gang større end vores gamle 1/2″ vantskruer. Kun forstaget har vi vurderet som for nyt til udskiftning, så nu håber vi bare at det holder!!!

 

Det var en længere gennemgang af hvor vi er med arbejdet på båden. Dertil kommer arbejdet med forsikring af os selv og båd. Certifikater fra FTLF som der skal ansøges om. Fornyelse af pas og læsning samt eksamen af online flodskipperkursus.

Vi skal i øvrigt byde velkommen til vores nye gast som er en gulpandet amazonpapagøje.

2016-01-17 10.53.54

Uffe – vores gulpandede amazonpapegøje

Papegøjen har vi opkaldt efter Gorm den Gamles tidligere ejer og vores gode ven Uffe:-)

Uffe har sejlet turen før og det giver rigtig god mening for os at have ham med til Caribien igen.

Så velkommen ombord Uffe:-)

Jeg vil tror at næste indlæg bliver med færdiggørelsen af navigationspladsen og påbegyndelsen af elmonteringen – men hvem ved måske dukker der noget andet interessant op i mellemtiden.

God søndag til jer alle ønskes i af hele besætningen på Gorm den Gamle

 

Reklamer

One thought on “17. januar – 17. juli

  1. Hej Jonas

    Halløj, sikke en dejlig gennemgang af jeres projekt, dejligt at høre det skrider frem, og at det stort set går som planlagte! Men jeg vil gIve dig ret i man bliver aldrig færdig, så derfor hvis man skal afsted til den planlagtE tid, så må de små ting vente, men de store ting skal være i orden.
    Jeg glæder mig til at se dit projekt med ankerbrønden og navigation pladsen færdig.
    Pludselig alt det andet, Når man har gamle både som vores er der mange ting som godt kunne laves bedre og i nyere stil, så ideer er der nok af, bare ikke tid.

    Work hard make progress.

    Gert
    Grog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s